- Inhoud
Reclame voor kinderen is een zeer gevoelig onderwerp en vereist speciale aandacht van de wetgever. Het publiek van kinderen is minder bestand tegen manipulatie, herkent reclameboodschappen slecht en is geneigd te geloven wat ze in de media of op internet zien. Daarom is reclame voor kinderproducten in de meeste landen verboden. Hier leggen we uit hoe dit soort reclame is geregeld in Oekraïne, de Europese Unie en de Verenigde Staten — en waar de strengste beperkingen gelden.
Oekraïne
Reclame in Oekraïne die betrekking heeft op kinderen of die gericht is op een kinderpubliek zal in 2025 worden gereguleerd door de Wet op de Reclame. De belangrijkste verplichtingen zijn het voorkomen van manipulatie, het aanzetten tot kopen en valse reclame. De wetgeving verbiedt reclame voor producten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid of het welzijn van een kind en staat niet toe dat kinderen rechtstreeks worden aangesproken met een oproep om een product te kopen of hun ouders te verzoeken een product te kopen.
Bijzondere aandacht wordt besteed aan reclame in kinderprogramma’s en op kinderplatforms — reclame tijdens uitzendingen is verboden. Het is ook verboden om afbeeldingen van kinderen te gebruiken in reclame voor gevaarlijke of schadelijke producten.
Europese Unie
De EU besteedt bijzondere aandacht aan de bescherming van de rechten van kinderen. De richtlijn Audiovisuele mediadiensten verbiedt reclame die de lichamelijke en zedelijke groei van kinderen schaadt. Bijzondere aandacht gaat uit naar reclame voor voedingsmiddelen: veel EU-landen hebben reclame voor producten met een hoog suiker-, zout- en vetgehalte bij kinderen verboden of aan banden gelegd.
Daarnaast hebben de meeste landen nationale reclamecodes (zoals de ASA in het Verenigd Koninkrijk of de ARPP in Frankrijk) die strikte aansprakelijkheid toestaan bij overtreding. Duidelijke etikettering van reclamemateriaal zodat kinderen het kunnen herkennen is ook noodzakelijk.
Verenigde Staten
In de Verenigde Staten wordt kinderreclame gereguleerd door de Federal Trade Commission (FTC) en de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA). Deze wetten verbieden met name het verzamelen van persoonlijke informatie van kinderen jonger dan 13 jaar zonder toestemming van hun ouders, wat de mogelijkheden van digitale reclame sterk beperkt.
Ook zijn er specifieke beperkingen op TV: zo mogen reclamespots doordeweeks niet langer zijn dan 10,5 minuten per uur en in het weekend tijdens kindershows niet langer dan 12 minuten per uur. “Geïntegreerde reclame” — wanneer een personage of een stuk speelgoed in een show hetzelfde product promoot in pauzes — is ook verboden.
Waar is de strengste regelgeving?
Deze rechtsgebieden hebben het strengste verbod op reclame voor kinderen:
- VS — op grond van de COPPA-wet en het verbod op televisiereclame voor kinderen.
- Zweden en Noorwegen — algeheel verbod op reclame direct gericht op kinderen tot en met 12 jaar.
- Groot-Brittannië — sterke zelfregulerende code (CAP Code) met verbod op snoep, speelgoed en videospelletjes.
- Frankrijk — verplichte etikettering van voedselreclame voor kinderen en verbod op het promoten van ongezond voedsel.
- Oekraïne — een relatief gematigd niveau, dat geleidelijk wordt geharmoniseerd met de EU-wetgeving.
Reclame voor kinderen is een zeer gevoelig onderwerp en vereist speciale aandacht van de wetgever.